קלינאיות התקשורת של מרכז מריאן ממליצות: העשרה שפתית- פעילויות יום יומיות להעשרת אוצר המילים1. סידור צעצועים- כדאי לסדר ולמיין יחד משחקים בקופסאות או במגרות לפי קבוצות שונות-  בעלי חיים/ כלי תחבורה/ כלי מטבח/ מאכלים. חשוב להתייחס גם למאפיינים של דמיון ושוני בין הפריטים כמו צבע/ צורה/ מרקם ולאפשר מקום לגמישות מחשבתית ויצירתיות.. 

2. כביסה- כדאי לשתף את הילדים במיון וקיפול כביסה, תוך התייחסות למושגים שונים: בגד קצר לעומת ארוך, עבה- דק, נקי – מלוכלך, בהיר – כהה , לשיים צבעים ועוד..   
3. רשימת קניות לסופר- מומלץ לשתף את הילדים בהכנת רשימת קניות לפני שהולכים לסופר: לחפש ביחד מה חסר ולשייך את הפריטים לקבוצות ותתי קבוצות. למשל אילו סוגים של מאכלים צריך לקנות? מוצרי חלב, פרות וירקות, ממתקים. אילו כלי רחצה חסרים? סבון, שמפו, משחת שיניים וכו'.  כדאי גם לשתף את הילדים בסידור וארגון של המוצרים במקום ולהשתמש בהוראות עם מושגי מרחב ספציפיים (להניח על / מתחת/ בתוך/ ליד/ לפני/ מאחורי).
4.משחק ניחושים- כל אחד בתורו מתאר ומגדיר מילה שחושב עליה. במקום לומר את שם הפריט צריך להשתמש בפרטי מידע עיקריים כמו לאיזו קבוצה שייך? מה עושים עם זה? מה מיוחד בזה? מה הגודל/ הצורה? ממה זה עשוי?. לתת רמזים שמאפשרים לשלוף את הפריט וגם מוסיפים מידע חדש לגביו. לדוגמא: " אני חושב על חיה שאוכלת עצם, גרה במלונה ונובחת".
5. להדגיש שימוש בפועל המתאים בכל פעילות במהלך היום- למשל בזמנים של הכנת ארוחת ערב לתאר שימוש בכלי אוכל שונים- סכין בשביל לחתוך או למרוח. בזמני התארגנות בבוקר או התארגנות לשינה במקום להגיד אני שם חולצה/ נעליים להגיד אני לובש חולצה/ נועל נעליים וכו'). 

6.פשוט לשתף- נמצא זמנים במהלך היום לשיחה משותפת על חוויות יום יומיות. נעודד את הילדים לספר ולשתף בחוויות ספציפיות. ניתן לשחזר חוויות משותפות מאירועים או טיולים משפחתיים. חשוב לתת לילד דוגמא ולתאר ולשתף בעצמנו מחוויות היום יום שלנו. בתיאור נתייחס לזמן, מקום, משתתפים, רגשות שעלו בעקבות החוויה. ניתן לתווך ולהשתמש בשאלות מנחות מתאימות כמו איפה זה קרה? מתי? מי היה שם? מה קרה? איך הרגשת?  

 
img